GÜNCEL TANIM
Yeni Gelişmeler Yeni Tanıma Yön Veriyor
Eğitim teknolojisi bilim dalını tanımlamak için birçok kurum ve örgüt tarafından birçok ifade ortaya atılmış ve/veya ilgili kurullarda ve toplantılarda kabul edilmiştir. Yukarıdaki ifade, eğitim teknolojisi bilim dalının uluslararası örgütü olan Association for Educational Communications and Technology'nin (AECT) son eğitim teknolojisi tanımıdır , bakalım Seels ve Richey bu durumu güncel olarak nasıl tanımlamış :
1977’den 1990’ların ortasına kadarki dönem boyunca, yasanan birçok gelisme alanı etkilemistir. Bilissel ve yapıcı (constructivist) ögrenme teorileri mesleki uygulamalar üzerinde çok büyük bir etkiye sahip olmaya baslamıstır. Uygulamalar internet, CD-ROM, etkilesimli video ve mikrobilgisayarlar gibi teknolojik ilerlemelerden de önemli ölçüde
etkilenmistir. letisim teknolojilerindeki asırı yaygınlasma, popülerlik kazanan isbirlikli ögrenme gibi ‘yeni’ ögretim stratejileri ve uzaktan ögretime karsı ilgiyi artırmıstır. Sözü edilen gelismelerin etkisi sonucunda, 1990’ların ortasına gelindiginde ögretim teknolojisi alanı 1977’de oldugundan çok farklı bir boyuta gelmistir. Böylece alanın yeniden
tanımlanma zamanı gelmistir. Alanın yapılacak yeni resmi tanımına iliskin çalısmalar 1990’da baslamıs ve 1994’e kadar sürmüstür. Alanın en son güncel tanımı ise,
“Ögretim Teknolojisi: Tanımlar ve Alanın Kapsamı” (Instructional Technology: The Definitions and Domains of the Field) olarak AECT tarafından yayınlanmıstır.25 Yeni tanım kısadır: Ögretim teknolojisi; ögrenme kaynak ve süreçlerinin tasarımı, gelistirilmesi, uygulanması, yönetimi ve degerlendirilmesi teori ve uygulamasıdır (s.1). Tanımlamada net olan, ögretim teknolojisinin bes etkinlik alanını (tasarım, gelistirme, uygulama, yönetim ve degerlendirme) içerdigidir. Bunlar ögretim teknolojisinin bes uygulama ve arastırma alanıdır. Bu etkinlik alanları arasındaki karsılıklı iliski daire seklinde gösterilebilir.
Herbir etkinlik alanı merkezdeki ‘kuram ve uygulama’ noktası ile karsılıklı baglıdır (Sekil 1). Bu sekil okuyucunun etkinlik alanlarının dogrusal bir iliski içinde görülmesi gibi hatalı bir sonuca varmasını belirli ölçüde önlemek için tasarlanmıstır.26

Kaynakça :
25 Seels & Richey, a.g.e.
26 Richey, R.C., &Seels, B. Defining a field: A case study of the development of the 1994
definition of instructional technology. In D.P. Ely (Ed.), Educational media and
technology yearbook: 1994. Englewood, CO: Libraries Unlimited. 1994
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder