19 Mart 2016 Cumartesi

İhtiyaç Türleri

Normatif İhtiyaçlar: 

   Normatif demek kelime anlamı olarak; bir şeyin o anda yani gerçekte nasıl olduğu ile değil  nasıl olması gerektiği ile ilgilenir. Normatif ihtiyaçlar da bu gerçekte olan durum ile aslında nasıl olması gerektiği arasındaki farktır ve ulusal standartlar ile karşılaştırılır. Çoğunlukla eğitim alanlarında , seviye tespitleri veya testler ile ölçülür. Böylece başarı ve performans gözlemlenir. Örneğin, üniversiteye giriş sınavlarıyla öğrencinin nasıl olduğu fakat beklentiler ile nasıl olması gerektiği düşünülür ve eğer hedef kitlenin (öğrencilerin) başarı veya performansı beklenildiği kadar iyi değilse o zaman normatif ihtiyaç durumu söz konusudur veya bulunmaktadır diyebiliriz. 




Karşılaştırmalı İhtiyaçlar:

    Normatif ihtiyaçlara benzerler fakat normatif ihtiyaçtan farklı olarak bu sefer hedef kitle ulusal standartlarla değil , kendileri gibi diğer grup ya da kitleler ile karşılaştırılır. Örneğin , iki grubun kozmoloji (evren bilimi) konusunda bilgi hakimiyeti üzerine kıyaslama yapılması. 




Hissedilen İhtiyaçlar:

    Kişisel veya bireysel ihtiyaç diyebiliriz. Yani kişinin sahip olduğu yetenek, başarı ve performans ile kendisinden beklenen arasındaki farktır. Basit bir örnek ile anlatacak olursak ; bir kişinin kendi dış görünüşü hakkında kuşkuya düşmesi ve başkalarına bu konu hakkında sorular sorup objektif yanıtlar almak istemesi gibidir hissedilen ihtiyaçlar. Fakat farklı olarak bunu kişi eğitim alanında , başarısını arttırmak için uygulamaya çalışıp eksiklerini gidermek ister.



İfade Edilen İhtiyaçlar:

    Öğrenci alanını tespit ettikten sonra bunları uygular , eyleme dönüştürür böylece ifade edilen ihtiyaç gerçekleşmiş olur. Yani burada asıl ihtiyaç eyleme dönüştürmek istediği alanın sağlanmasıdır. Örneğin kendi performansını sınav sonuçlarında iyi görmeyen bir öğrencinin özel hoca tutmak istemesi ve sonucunda tutmasıdır. 







Önceden Tahmin Edilen veya Geleceğe İlişkin İhtiyaçlar:

    Önceden düşünerek gelecekte oluşabilecek değişikliklerin belirlenmesi ile ilgilidir. Örneğin , öğretim eskiden tahtalarda tebeşirler ile yazılarak yapılırdı sonra projeksiyon ve akıllı tahtalara geçildi ve bundan sonra 3 boyutlu bir anlatım söz konusu olabilir diye yüksek konumdaki yetkili kişilerin önceden bunu düşünüp uygun ortamın hazırlanmasını sağlamasıdır.



Acil İhtiyaçlar:

    Birden ortaya çıkıp ciddi sonuçlara sebep olan başarısızlıklarımızdır. Örnek olarak, bir bombanın patlaması diyebiliriz. Sonucu bizim başarısızlığımızı ve ihtiyaçlarımızı gösterir. Ölen insanlar , yanan araçlar , yıkılan binalar ve etkili bir güvenliğin olmamasının hepsi bizim başarısızlıklarımızdır. Acil ihtiyaçlar da bu tür durumlarda ve bu tür durumlardan önce ne yapmamız veya nasıl davranmamız gerektiğidir.



Kaynak : 

http://ihtiyacanalizi.blogspot.com.tr/
http://ogta.net/lesson/ihtiyac-analizi-sunum

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder